- Głośniki
- 18 września 2021
Jak używać mikrofonu? Przegląd klasyfikacji mikrofonów i kilka praktycznych wskazówek...
Aby korzystać z mikrofonu, należy wziąć pod uwagę kilka ważnych, choć nieoczywistych dla szerokiego grona użytkowników, aspektów. Pierwszym z nich jest określenie - do czego w ogóle potrzebny jest mikrofon, a drugim - jakie rodzaje mikrofonów są dostępne. Dalsze kroki zależą od Twojego celu i poziomu zaawansowania, którego potrzebujesz.
Celem tego artykułu jest odpowiedź na pytanie numer dwa: czyli opisanie klasyfikacji mikrofonów prostym językiem, bez zagłębiania się w szczegóły techniczne. Wierzę, że spojrzenie na tę klasyfikację, choć w sposób laicki, znacznie ułatwi proces wyboru.
W jaki sposób dźwięk z mikrofonu dociera do komputera?
Aby inteligentnie podejść do wyboru mikrofonu, powinieneś mieć przynajmniej ogólne pojęcie o tym, w jaki sposób dźwięk z mikrofonu dociera do komputera. Zrobię to krótko i prosto:
- - Fala dźwiękowa jest przekształcana w słaby zmienny prąd elektryczny.
- - Słabe dżety są wzmacniane.
- - Zmodyfikowany strumień jest zamieniany na ciąg "zer i jedynek" - czyli "digitalizowany" - tak, aby komputer był w stanie zinterpretować informacje o sygnale.
- - Komputer rejestruje / przechowuje / przekazuje informacje otrzymane za pomocą oprogramowania.
O klasyfikacji...
Głównym aspektem, według którego klasyfikuje się mikrofony - jest rodzaj elementu, który przekształca fale dźwiękowe w zmienny strumień; dlatego też możemy wyróżnić trzy rodzaje mikrofonów: dynamiczne, kondensatorowe i piezoelektryczne. Choć mikrofony mikrofonowe są z natury rzeczy podzbiorem mikrofonów dynamicznych, niektórzy inżynierowie umieszczają je w osobnej kategorii ze względu na ich wewnętrzne różnice w jakości dźwięku, więc za Twoją zgodą zastosuję tę samą logikę.
Biorąc pod uwagę specyfikę grupy docelowej tego artykułu, sklasyfikujemy mikrofony ze względu na jeszcze jeden ważny parametr: obecność (lub brak) przetwornika analogowo-cyfrowego - elementu zamieniającego sygnał na zbiór "zer i jedynek", który obsługuje komputer.
Większości osób, które nagrywają dźwięk w domu, łatwiej jest używać tych mikrofonów, które mają przetwornik analogowo-cyfrowy, dlatego proponuję zacząć od nich.
Mikrofony USB - optymalne rozwiązanie dla domowych studiów
Mikrofony z wbudowanym przetwornikiem analogowo-cyfrowym podłączane są do komputera w większości przypadków za pomocą interfejsu USB. Tego typu urządzenie może pochwalić się wieloma funkcjami, ale ma też swoje wady. W profesjonalnym środowisku mikrofony USB mogą nie być używane, ale w segmencie home recording szybko zdobyły popularność.
Zalety mikrofonów USB
USB-mikrofonów, najczęściej, mają bardzo demokratyczną cenę: rzadko można znaleźć urządzenie, którego cena przekracza 250-300 dolarów. Ta cecha jest szczególnie atrakcyjna, biorąc pod uwagę fakt, że USB-mikrofon nie wymaga żadnych dodatkowych inwestycji dla utrzymania zdolności do obsługi: kupić mikrofon, "osadzić" go w komputerze, pracować - łatwe i proste. Ponieważ urządzenie samodzielnie wzmacnia i digitalizuje sygnał, nie jest wymagana obecność w sieci interfejsu audio, zewnętrznego wzmacniacza czy przetwornika analogowo-cyfrowego - dźwięk z mikrofonu trafia bezpośrednio do komputera.
Inną wyjątkową cechą mikrofonów USB jest możliwość nagrywania stereo. Mikrofon USB przeznaczony jest do umieszczenia w jednej obudowie kilku kapsuł mikrofonowych, np. 3 kapsuły w Blue Yeti i 4 kapsuły w AKG Lyra. Mikrofon może więc pełnić rolę dwóch, trzech, a nawet czterech mikrofonów, oczywiście w zależności od ilości kapsuł i zastosowanego trybu kierunkowości mikrofonu, niektóre urządzenia są w stanie zapisywać dźwięk z kilku stron jednocześnie, co znacznie zwiększa ich funkcjonalność.
Należy również zauważyć, że w większości przypadków, mikrofony USB mają bardziej bogate wyposażenie niż ich "stricte analogowe" odpowiedniki: Często w pudełku z mikrofonem USB znajdziemy kabel do podłączenia urządzenia do komputera oraz podstawkę; Stojak głównie na ścianę, ponieważ sama koncepcja USB-mikrofonu przeznaczona jest głównie dla graczy, podcasterów i blogerów, ale często stojaki te mają możliwość instalacji na innych, obcych stojakach.
Być może ostatnią - ściśle techniczną - zaletą jest swoboda komutacji: mam na myśli fakt, że w odróżnieniu od sygnałów analogowych, sygnały cyfrowe nie odbierają przesłuchów i nie przeskakują z powodu bliskości silnych pól elektromagnetycznych. Ta fizyczna cecha cieszy użytkownika, gdy np. mikrofon musi być zainstalowany w dużej odległości od komputera lub rejestratora. Bez względu na to, jak długi jest kabel używany do podłączenia mikrofonu USB do komputera, jego długość nie będzie miała wpływu na jakość dźwięku.
Wady używania mikrofonów USB
Oczywiście, użycie mikrofonów USB w środowisku profesjonalnym jest wyjątkowe z pewnego powodu: główna wada tego typu mikrofonów pokrywa się z ich główną zaletą - dźwięk płynie bezpośrednio do komputera. Oczywiście, jest to zaleta dla szerokiego grona użytkowników, ale większość studyjnych inżynierów dźwięku uważa tę cechę za raczej negatywną. Chodzi o to, że, jak już wspomniano, USB-mikrofon po pierwsze wzmacnia sygnał, a po drugie go digitalizuje - i tu napotykamy na całą masę "pułapek": Jakość przedwzmacniacza, przetwornika analogowo-cyfrowego lub obu tych elementów może być po prostu niewystarczająca, a nawet nieracjonalna do pewnych zadań.
Być może zdajesz sobie sprawę, że podkładasz głos do filmu za pomocą mikrofonu, którego przetwornik analogowo-cyfrowy jest w stanie zdigitalizować sygnał w maksymalnie 48kHz/16bit, jednak współczesne standardy wymagają minimum 96kHz/24bit. W takim przypadku jedynym sposobem na nagrywanie dźwięku w pełnej jakości jest wymiana mikrofonu.
Lub, jeśli chcesz "przepuścić" sygnał z mikrofonu przez analogowy kompresor przed digitalizacją, nie będziesz miał tej opcji z mikrofonem USB.
Studia nagraniowe wydają mnóstwo pieniędzy na wysokiej klasy przedwzmacniacze mikrofonowe, które nie tylko spełniają "banalną" funkcję wzmacniania sygnału, ale także nadają sygnałowi specjalną barierę dźwiękową. Inżynierowie dźwięku uwielbiają łączyć różne przedwzmacniacze i mikrofony w celu uzyskania niepowtarzalnego charakteru brzmienia w nagrywanym materiale. Jeśli używasz mikrofonu USB, jedynym prawdziwym overdrive, którego możesz użyć jest natywny overdrive w samym mikrofonie.
Jedyną wadą, na którą chciałbym zwrócić uwagę, jest bezpośrednia zależność wydajności mikrofonu USB od jakości oprogramowania przeznaczonego dla niego. Czasami zdarzają się sytuacje, w których zakupiony mikrofon USB nie działa tak jak powinien, po prostu dlatego, że producent nie dostarczył swojemu produktowi wysokiej jakości sterowników, lub nie zoptymalizował tych sterowników dla danego systemu operacyjnego w odpowiedni sposób. Dlatego bardzo ważne jest, aby kupować oryginalne produkty sprawdzonych producentów, sprawdzając wcześniej specyfikację techniczną mikrofonu USB, aby mieć pewność, że dane urządzenie będzie współpracować z Twoim systemem operacyjnym.
Zasadniczo analogowe mikrofony - ponadczasowy klasyk
Jeśli podejście "plug-and-play" jest dla Ciebie zbyt uproszczone i pociągające, a "inżynierski polot" wymaga eksperymentów i emocji - przejdź do "paradygmatu" klasycznych mikrofonów, które nie mają własnego przetwornika analogowo-cyfrowego i wzmacniacza (choć niektóre podobne mikrofony mają wbudowane wzmacniacze, ale to raczej wyjątek od reguły).
Zalety mikrofonów klasycznych
Kontynuując wątek z poprzedniego akapitu: zastosowanie klasycznych mikrofonów otwiera szerokie możliwości eksperymentowania. Ścieżka dźwiękowa między mikrofonem a komputerem może obejmować wiele urządzeń: Od starego magnetofonu Mayak po pedał gitarowy - oczywiście takie ekstrema są rzadko osiągane i tylko przez wziętych eksperymentatorów, ale najróżniejsze analogowe kompresory, korektory, linie opóźniające i rejestratory są używane w studiach nagraniowych wszędzie. Oczywiście, z klasycznymi mikrofonami można stosować dowolne przedwzmacniacze mikrofonowe, które technicznie są łączone z tym typem mikrofonów. Nie należy zapominać, że zastosowanie różnych kabli analogowych daje również różne tłumienie barwy dźwięku. Krótko mówiąc, możesz zrobić z dźwiękiem, co tylko chcesz, na długo przed tym, jak trafi do komputera.
Kolejną przewagą klasycznych mikrofonów nad mikrofonami USB jest "wolność formatu". We wspomnianym wcześniej przykładzie z odtwarzaniem filmów: jeśli Twój interfejs audio nie jest w stanie poprawnie zdigitalizować dźwięku, możesz po prostu użyć innego urządzenia digitalizującego.
Ostatni "plus" do listy zalet klasycznych mikrofonów, na którym chciałbym się skupić - jakość użytych do produkcji komponentów i ich stosunek do ceny. W przypadku zakupu mikrofonu, którego koszt wynosi 200 USD: W przypadku zakupu mikrofonu USB, w cenę wliczone będą nie tylko komponenty, które są niezbędne dla naszego stylu życia, ale również przedwzmacniacz i przetwornik analogowo-cyfrowy; W przypadku zakupu podstawowego mikrofonu bez przedwzmacniacza i przetwornika C/A, cena będzie zawierała tylko wyżej wymienione istotne elementy transmisji. Opinie są według własnego uznania.
Wady mikrofonów klasycznych
Jest tylko jedna wada, która jest chyba najważniejsza dla czytelników tego artykułu: mikrofony klasyczne nie są samodzielnymi lancerami setupowymi, w przeciwieństwie do mikrofonów USB, co oznacza, że trzeba będzie wydać znacznie więcej pieniędzy, aby osiągnąć wysokiej jakości rezultaty. Nawet jeśli kupisz budżetowy mikrofon, aby zapewnić jego funkcjonalność, będziesz musiał również kupić urządzenie, które może wzmocnić i zdigitalizować dźwięk: większość studiów domowych i projektowych używa interfejsów audio, aby osiągnąć ten cel. Funkcję tę mogą również pełnić rejestratory oraz hybrydowe lub cyfrowe konsolety mikserskie.
Należy również pamiętać, że w przypadku korzystania z mikrofonów studyjnych, które są podłączone do innych urządzeń za pomocą kabli analogowych (w większości przypadków XLR), kabel jest ważny i ma znaczący wpływ na brzmienie. Używanie pierwszego lepszego kabla nie jest dobrym pomysłem.
Teraz przyjrzymy się klasyfikacji mikrofonów według typu przetwornika, który w rzeczywistości tworzy pierwotny, analogowy sygnał...
Dynamiczny czy kondensatorowy?
Jest to klasyczne pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Różne mikrofony nadają się do różnych zadań: np. "różne mikrofony", a nie "różne typy mikrofonów", jako że zakres zarówno mikrofonów pojemnościowych jak i dynamicznych jest bardzo szeroki i mogą one wykonywać biegunowo przeciwstawne lub identyczne zadania.
Dynamic
Mikrofony dynamiczne charakteryzują się swoją żywotnością, prostotą i niezawodnością. Dlatego też są one często wykorzystywane nie tylko w studiu, ale również na koncertach. Mikrofony dynamiczne mogą przetrwać upadek z "minimalną stratą" (w porównaniu z mikrofonami pojemnościowymi) i rejestrować naprawdę gęste źródła dźwięku. Nie wymagają one dodatkowego zasilania, co czyni je bardziej mobilnym rozwiązaniem niż mikrofony pojemnościowe. Należy również zauważyć, że mikrofony dynamiczne są często tańsze od mikrofonów pojemnościowych.
Wśród mikrofonów dynamicznych bardzo popularne są modele zaprojektowane specjalnie do pracy z różnymi instrumentami muzycznymi: Głównie gitary, dęciaki, perkusja - tzw. instrumentalne mikrofony dynamiczne; Jeśli zamierzasz go posiadać, zdecydowanie zaleca się sprawdzenie specyfikacji przedwzmacniacza mikrofonowego, aby upewnić się, że ma on wystarczającą moc do wysterowania mikrofonu instrumentalnego: Często mikrofony te mają dość dużą rezystancję i wymagają zwiększenia mocy.
A tak na marginesie, szubrawe słowa o krzykliwości nie dotyczą mikrofonów line array - niektóre mikrofony line array można zepsuć patrząc na nie zbyt ostro :)
Kondensator
W przeciwieństwie do ich solidnych i bezpretensjonalnych dynamicznych odpowiedników, mikrofony pojemnościowe są w większości tendencyjnymi urządzeniami studyjnymi: są mniej tolerancyjne na mokre źródła i bardziej wyrozumiałe na uderzenia. Kupując mikrofon pojemnościowy, ty, w istocie, wziąć na siebie wielką odpowiedzialność, ponieważ dla takiego sprzętu warto starannej konserwacji i bardzo ostrożnie traktować ją.
Jednak w zamian za ostrożne obchodzenie się z mikrofonem otrzymujemy to, czego nie można uzyskać z mikrofonu dynamicznego: niezwykle wyraźne odwzorowanie szczegółów i dynamiczne "sprzężenie zwrotne". Mikrofon pojemnościowy wychwytuje najdrobniejsze szczegóły w muzyce, języku ludzkim i efektach hałasu. Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do mikrofonów dynamicznych, mikrofony pojemnościowe wymagają dodatkowego zasilania, określanego jako "phantom power"; Większość interfejsów audio i konsolet mikserskich może wysterować mikrofony fantomowe, ale ta opcja często nie jest dostępna we wszystkich obszarach Twojego sprzętu. Jednak pojemnościowe mikrofony USB nie będą wymagały od sprzętu dodatkowego zasilania, więc nie wahaj się ich używać.
Pomijając powyższe różnice, przy wyborze pomiędzy "paradygmatami" pojemnościowym i dynamicznym, polecam wziąć pod uwagę specyfikę akustyczną pomieszczenia, w którym planujemy używać zakupionego mikrofonu. W praktyce mikrofony dynamiczne lepiej sprawdzają się w pomieszczeniach nieprzygotowanych akustycznie; nie oznacza to jednak, że mikrofony pojemnościowe nie nadają się do stosowania w typowych środowiskach biurowych: Wystarczy wziąć mikrofony USB, z których większość to mikrofony pojemnościowe - są one często używane przez sprzątaczki i Youtuberów i dają całkiem przyzwoity dźwięk. Główną prośbą do użytkownika jest prawidłowe odwrócenie kierunku i dostosowanie poziomu wzmocnienia sygnału wejściowego.
O kierunkowości...
Istnieją trzy główne rodzaje kierunkowości mikrofonu:
- Kardioidalny - mikrofon zbiera dźwięk z jednej strony.
- Dwustronny lub "dookólny" - mikrofon odbiera dźwięk przed i za sobą.
- Dookólny lub dookólny - mikrofon zbiera dźwięk wokół siebie.
Istnieją również typy kierunkowości superkadioidalnej i hiperkardioidalnej, które w rzeczywistości są, odpowiednio, bardzo wysoką lub bardzo niską kierunkowością kardioidalną.
Pytanie o typ kierunkowości jest szczególnie interesujące, gdy jako obiekt testowy używane są mikrofony USB z więcej niż jedną kapsułą mikrofonową: mikrofony te są często niezwykłe ze względu na swoje cechy. AKG Lyra, na przykład, jest zdolny do wyjścia stereo w obu trybach, które są zarówno atrakcyjne, i są łatwo adaptowalne do każdego studia.
Odpowiedź na pytanie o niezawodność różnych trybów w różnych sytuacjach jest ogólnie rozumiana na poziomie intuicyjnym: Jeśli nagrywasz dźwięk na potrzeby bloga lub podcastu, lub jeśli chcesz uzyskać pojedyncze źródło dźwięku, powinieneś wybrać kierunek kardioidalny lub szersze warianty: W zależności od położenia mikrofonu w miejscu pracy; w przypadkach, gdy jeden mikrofon jest używany do pisania wywiadów, wariant wielokierunkowy jest dobrym wyborem do nagrywania atmosfery, hałasu, niektórych akustycznych instrumentów muzycznych.
Jakiego rodzaju mikrofonu potrzebujesz?
W tym artykule krótko opiszę moje osobiste poglądy na temat tego, który mikrofon byłby najlepszy dla różnych kategorii użytkowników.
Jeśli jesteś blogerem, graczem, podcasterem lub striderem...
Powinieneś chyba zapoznać się z ofertą mikrofonów USB. Dzięki funkcjonalności standardowego mikrofonu USB nie zabraknie Ci głosu podczas nagrań wideo, podcastów i filmów. Graczom i komentatorom polecałbym wybór mikrofonu o kardioidalnej kierunkowości, podcasterom i blogerom kardioidalnym mikrofoni też wystarczą, ale w zależności od specyfiki Waszych treści, być może warto sprawdzić mikrofony, które mają więcej niż jeden tryb kierunkowości: Na przykład, na rozmowę kwalifikacyjną.
Nie przejmuj się zakresem formatów, jakie może zaoferować przetwornik mikrofonu analogowo-cyfrowego: każda platforma cyfrowej transmisji strumieniowej (YouTube, Twitch, itp.) "podkręca" jakość dźwięku, aby ułatwić odbiór informacji na nosie. 48kHz/16bit będzie w zupełności wystarczające.
Jeśli jesteś muzykiem...
Zdecydowanie polecam wybór mikrofonu bez wbudowanego wzmacniacza i przetwornika analogowo-cyfrowego. Uzyskanie indywidualnego i niepowtarzalnego brzmienia wymaga poświęcenia znacznej ilości wysiłku, czasu i niestety pieniędzy. Klasyczny mikrofon pozwala na eksperymentowanie i badanie. Większość mikrofonów USB w mojej opinii (i opinii wielu innych inżynierów dźwięku) nie wykonuje zadań "muzycznych" tak dobrze jak klasyczne mikrofony.
Niemniej jednak, jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz lub nie możesz kupić konwencjonalnego mikrofonu, nie wahaj się: istnieją również mikrofony USB dla muzyków. Za przykład może posłużyć zmęczony już ciągłymi spekulacjami AKG Lyra oraz linia nowszych mikrofonów Marantza - MPM-1000U i MPM-2000U; mikrofony te należą do różnych segmentów cenowych, ale każdy z nich dobrze spełnia swoją funkcję.
Jeśli szukasz mikrofonu do codziennego użytku ...
Mikrofon USB to zdecydowanie Twój wybór. Są one łatwe w obsłudze i nie wymagają od ich posiadaczy głębokiej wiedzy we wszystkich subtelnościach inżynierii dźwięku.
Do prowadzenia konferencji online i rozmów przez Skype wystarczy dowolny mikrofon USB. Na pana miejscu nie patrzyłbym na dane liczbowe zawarte w specyfikacjach. Wystarczy pójść, posłuchać kilku modeli w sklepie i wybrać ten, który najbardziej Ci się podoba.
Najnowsze Artykuły
- Głośniki
- 6 października 2023
Recenzja Bowers & Wilkins PI5 i PI7 - dźwięk i styl
- Głośniki
- 22 września 2023
Odbiorniki Bluetooth FiiO BT3K i BTR5 - wnętrzności HiRes
- Głośniki
- 22 września 2023
Słuchawki TWS Anker SoundCore. Teraz z obsługą LDAC
Kategorie
- Kino domowe 21
- Gramofony 2
- Głośniki 220