- Głośniki
- 8 czerwca 2023
Spojrzenie na Shure Motiv MV51. Czy pierwsze wrażenie jest prawdziwe?
Shure Motiv MV51 to niezwykły mikrofon pojemnościowy, z niezwykłym opakowaniem, niezwykłą konstrukcją, niezwykłą funkcjonalnością mikrofonu USB, niezwykłymi elementami sterującymi i niezwykłą ceną. Niskie pochwały zaczynają się jeszcze przed otwarciem pudełka, a z każdym etapem pracy dźwięk staje się coraz wolniejszy.
"Podyw..." - w dobrym czy złym znaczeniu? Przejdźmy do sedna sprawy.
Konstrukcja i obsługa
Przede wszystkim spójrzmy na Shure Motiv MV51 i powiedzmy kilka słów o jego konstrukcji: mikrofon wygląda po prostu cudownie; nie miałby szans konkurować w konkursie piękności. Konstrukcja jest oczywiście wykonana z bardzo wysokiej jakości materiałów - przynajmniej waga urządzenia na to wskazuje; Również opakowanie nie wydaje się być odpowiednie dla mikrofonu pojemnościowego - jest zbyt "tendencyjne" - ale jeśli Shure uważa, że ma wystarczające opakowanie, to prawdopodobnie jest w 100% przekonany o jakości i widoczności swojego produktu.
Wrażenie zrobiły na mnie również przyciski sterujące - czułe na dotyk, miłe w dotyku, oraz regulacja poziomu wejścia/wyjścia (no dobra, jeden przycisk spełnia dwie funkcje) w formie suwaka, co moim zdaniem nie jest zbyt poręczne, ale na pewno oryginalne. Uroku Shure Motiv MV51 dodają podświetlane diody na przednim panelu.
Opakowanie
Choć we współczesnym świecie rzadko spotyka się takie diwy, kompletny zestaw Shure Motiv MV51 jest wykwintny. Producent deklaruje, że urządzenie jest przeznaczone do użytku z systemami Windows i iOS oraz zapewnia wszystkie niezbędne komutacje. Będzie można również rozpocząć pracę natychmiast po zakupie.
Funkcjonalność. Dźwięk
MV51 to najlepsze rozwiązanie dla studiów domowych i projektowych: odtwarzaj w trybie podcastu lub na żywo. Aby uzasadnić to twierdzenie, mikrofon oferuje osiem trybów nagrywania:
- Flat - "domyślny" tryb nagrywania. W tym trybie MV51 brzmi tak, jak jest: nie wytwarza jasnego odcisku z odpowiedzią amplitudowo-częstotliwościową (AFR). Nawiasem mówiąc, podobało mi się to najbardziej.
- Mowa - nazwa sugeruje, że ten tryb jest przeznaczony do nagrywania języka. Środek jest lekko podniesiony w zakresie 450-500 Hz oraz w zakresie 2,5-4 kHz, co ma zapewnić maksymalną czytelność zarówno męskich, jak i żeńskich głosów. Mowa jest przydatnym trybem i rzeczywiście jest to główny "koń roboczy" dla większości posiadaczy MV51.
- Vocal to tryb do nagrywania wokali. Trudno jest zaprojektować mikrofon, który równie dobrze radzi sobie z głosami męskimi i żeńskimi, ale Shure przynajmniej próbuje! W tym trybie możemy poczuć inspirację 200-250 Hz, 1-1,5 kHz i szczytami - 8 kHz +. Osobiście Vocal nie przypadł mi do gustu: brzmi zbyt "plastikowo". Jeśli chcesz używać MV51 do wokali, polecam tryb Flat z dalszą obróbką.
- Guitar to tryb do nagrywania gitary. Włączenie tego trybu powoduje znaczne podbicie górnego środka: od 4,5 do 7 kHz; dzięki tej korekcji AFC nagrany sygnał będzie brzmiał bardziej "jasno". Nagrałem trzy gitary w tym trybie i nie byłem zadowolony z żadnego z nagrań. Ponieważ moje instrumenty mają szeroką skalę, brzmią dość jasno, a dodatkowe wzbogacenie górnego diapazonu widma tylko utrudni brzmienie. Oczywiście znaczenie trybu Guitar zależy przede wszystkim od posiadanego instrumentu. Ale nawet mając 5-letnie doświadczenie w nagrywaniu różnych gitar na różnym sprzęcie, nie potrafię sobie wyobrazić gitary, która "przeszłaby" nagrywanie w tym trybie. Ponownie, za najlepszą opcję uważam tryb Flat z dalszą obróbką materiału.
- Loud - nie będę kłamał, do końca nie rozumiałem do czego dokładnie został stworzony ten tryb: w instrukcji jest napisane, że jest on niezbędny do nagrywania "występów na żywo i bardziej gęstych dźwięków". To, co mogę powiedzieć na pewno, to że w tym trybie sygnał jest nieco bardziej wzmocniony niż w innych trybach. Ponadto w Loud'i dolny środek jest "przycięty", aby dźwięki z kilku źródeł nie zlewały się ze sobą i pozostały bardziej czytelne.
Co warte odnotowania: tryby Speech, Vocal i Guitar, poza zmianami w AFC, charakteryzują się również zastosowaniem kompresji samego mikrofonu. W trybie Speech kompresja jest bardzo delikatna, bardzo czuła; w trybie Vocal kompresja jest bardziej wyraźna, ale w pełni akceptowalna i nie przyćmiewa nagrania. W trybie Guitar kompresja jest już wymuszona: kompresja jest zbyt uciążliwa. Chociaż w większości nagrań będzie ona brzmieć dobrze, to w wielu przypadkach będzie zbyt ciasna.
Bardzo polubiłem Flat, ponieważ nagranie wykonane przy jego użyciu dobrze nadaje się do post-processingu, ponieważ Flat jest najbardziej neutralnym, a zatem najbardziej uniwersalnym trybem.
Właściwie uważam Flat i Speech za dwa główne powody korzystania z MV51, ponieważ są one dla mnie najbardziej przydatne. W niektórych przypadkach przyda się też Loud (nagrywałem w Loud i sygnał z combo-boosta, wyszło, co prawda, nieźle). Trybów Vocal i Guitar generalnie bym nie używał, bo mają zbyt duży wpływ na brzmienie, co w wielu przypadkach może wyjść na złe.
Ponadto Shure MV51, jak każdy mikrofon analogowy, ma wbudowany pop-filtr - czyli zabezpieczenie przed tzw. głoskami "perkusyjnymi": b, n, c, f. Jednak nie zawsze działa on poprawnie. Nie zawsze jednak działa on poprawnie, dlatego radzę staranniej dobierać odległość między sobą a mikrofonem, lub dokupić pop-filtr i jakoś dostosować go do swojego miejsca pracy.
Należy pamiętać, że MV51 jest bardziej podatny na wymaganie statywu mikrofonowego niż inne modele. Obecność statywu nie jest wymagana - membrana tego mikrofonu jest dość duża, można pracować z "natywnym" statywem, ale aby rozszerzyć możliwości mikrofonu i wykonywać bardziej specyficzne zadania, nadal pożądane jest posiadanie statywu.
Optymalizacja i złożoność
W świetle poniższych komentarzy muszę powiedzieć, że wszystkie powyższe są moim osobistym doświadczeniem z Shure MV51. Jest całkowicie możliwe, że nie napotkasz poniższych problemów na swoim komputerze i w swoim systemie. Niemniej jednak nadal zalecam sprawdzenie działania urządzenia przed zakupem.
Przetestowałem Shure MV51 na komputerze PC, laptopie i telefonie iPhone 7. Komputer został złożony latem 2020 roku z najlepszych w tamtym czasie podzespołów i działał na 64-bitowym systemie Windows 10; laptop, trzy lata temu, był jednym z "topowych" modeli, również działającym na 64-bitowym systemie Windows 10. O iPhonie 7 oczywiście niewiele można powiedzieć, ale ma ponad dwa lata: minęliśmy z nim zarówno Krym, jak i Rzym.
Do czego zmierzam? Producent twierdzi, że Shure MV51 współpracuje z "większością komputerów, smartfonów i tabletów za pośrednictwem interfejsu USB" i jest wymieniony jako interoperacyjny z "większością urządzeń Apple za pośrednictwem interfejsu Lightning" jako osobna pozycja. Sformułowanie jest intrygujące, będziemy musieli to sprawdzić.
PC
Mikrofon nie działał z moim komputerem. Widziałem, że starał się jak mógł, by zrobić to, co chciałem, ale nie działał. Próbowałem testować w Cockos Reaper, Pro Tools First, Cubase Pro 11, FL Studio 20 - z całej listy DAW-ów tylko w Cubase nabrałem ochoty na bliższe poznanie mikrofonu, ale porzucił swoje próby po tym, jak kliknąłem direct monitoring.
Warto wspomnieć, że Shure MV51 jest urządzeniem z automatycznie ustawianymi sterownikami. Natywny sterownik mikrofonu nie został pobrany przez żaden z moich DAW, a Cubase jest jedynym, który próbował połączyć się z nim przez Generic ASIO Low Latency Audio Driver, ale jak już wiesz, byłem przerażony.
Nie znalazłem żadnych informacji na ten temat w otwartych rosyjskich i angielskich źródłach, ani na oficjalnej stronie Shure.
Notebook .
Na laptopie sprawy potoczyły się nieco płynniej: ASIO4ALL uruchomił Shure MV51 i byłem w stanie odtworzyć mikrofon w FL Studio. Byłem podekscytowany możliwością wypróbowania funkcji mikrofonu jako pierwszy (mimo że nie lubię FL Studio ani notebooków), ale zaraz się zniechęciłem. Blokada sterownika utrudnia pracę na każdym z ustawień bufora. Dla eksperymentu wypróbowałem wszystkie ustawienia od 64 do 2048 próbek. Najbardziej optymalny wynik uzyskałem na 88 próbkach, ale opóźnienie nadal przekraczało 20ms, co powodowało tzw. efekt Haasa i uniemożliwiało bezpośredni monitoring.
IPhone 7
Tak jak się spodziewałem, Shure MV51 był jak olej. Żadnych problemów. Po prostu wypinamy stację dokującą MOTIV Audio, podłączamy mikrofon do smartfona za pomocą kabla Micro-USB - Lightning, który znaleźliśmy w pudełku i jedziemy dalej. Dodatek jest całkiem przydatny, ale nie będę się tutaj nad nim rozwodził. Powiem tylko, że edycja czegokolwiek na smartfonie nie jest, jak dla mnie, łatwym zadaniem, bez względu na to, jak przydatne było oprogramowanie. W każdym razie wybór należy do Ciebie.
Oczywiście Shure MV51 jest przeznaczony głównie dla użytkowników IOS. Próbując znaleźć informacje na temat instalacji sterownika w systemie Windows, otrzymałem wiele pozytywnych opinii od użytkowników MacBooków i iMaców - głównie Amerykanów i Europejczyków. Chociaż nie byłem w stanie przetestować MV51 na "jabłkowym" komputerze, jestem prawie pewien, że nie wystąpią żadne problemy.
Jeśli jesteś użytkownikiem systemu Windows, zachęcam do przetestowania mikrofonu na swoim komputerze przed zakupem.
Dla kogo przeznaczony jest Shure MV51?
Po raz pierwszy odpowiem wprost na klasyczne, techniczne pytanie: Shure MV51 jest przeznaczony przede wszystkim dla blogerów, filmowców, kamerzystów i podcasterów, którzy pracują z systemem iOS i chcą uzyskać optymalny dźwięk. Przykładowo, dla stringera znacznie łatwiej będzie nagrać gitarę w trybie Guitar, niż przetwarzać ją z osobną pętlą efektów przez Virtual Audio Cable. Podobnie, dla podcastera, który nie chce zabierać się za inżynierię dźwięku, znacznie łatwiej będzie nagrać głos od razu w trybie Speech, zamiast męczyć się z post-processingiem.
Krótko mówiąc, Shure MV51 ma na celu maksymalne ułatwienie pracy. A to, czy będziesz zadowolony z rezultatu, zależy od Ciebie.
Najnowsze Artykuły
- Głośniki
- 6 października 2023
Recenzja Bowers & Wilkins PI5 i PI7 - dźwięk i styl
- Głośniki
- 22 września 2023
Odbiorniki Bluetooth FiiO BT3K i BTR5 - wnętrzności HiRes
- Głośniki
- 22 września 2023
Słuchawki TWS Anker SoundCore. Teraz z obsługą LDAC
Kategorie
- Kino domowe 21
- Gramofony 2
- Głośniki 220